Учениците са една от най-засегнатите групи от коронавирус пандемията. Те се сблъскаха с нови предизвикателства не само в лицето на заплахата от болестта, но и в прекъсването на присъственото обучение. Това наруши установения ред в тяхното всекидневие, възпрепятства усвояването на материала и изправи родителите пред нови трудности. Въпреки това нагласите за връщане в училище са противоречиви, а много семейства за притеснени как ще се отрази то на децата. В следващите редове ще споделим какво бихте могли да направите, за да улесните прехода, и как да разберете, ако детето ви изпитва затруднения.
Потърсете информация
С наближаването на първия учебен ден е важно да потърсите информация за всички предпазни мерки и промени, които ще бъдат въведени в училището и класа на детето. Вероятно те ще са различни за различните училища и дори в различните класове в рамките на едно училище. Затова не разчитайте на информация от познати, приятели или общи насоки в интернет. Проверете сайта на училището или се свържете с класния ръководител.
Защо е важно да сме информирани?
За голяма част от родителите и децата връщането в училище е свързано с преживявания на тревога и несигурност. Информираността ще ви помогне да сте по-подготвени за промените и ще ви позволи при нужда да изрепетирате някои от тях у дома. Запознайте детето подробно с новите правила и обсъдете как би могло да ги следва. Кои от тях мисли, че ще следва с лекота? Кои от тях му се струва, че ще бъдат трудни? Помислете заедно как да се справите с това. Обяснете смисъла на промените и защо са важни. Ако се притеснявате, че детето ви няма да се справи с някое от правилата и мерките за безопасност, разиграйте примерни ситуации у дома. Например, ако детето не е свикнало да носи маска, започнете да слагате маски у дома за кратки периоди от време или когато отивате до магазина. Направете маската по-интересна и индивидуална като позволите на детето да я украси – да нарисува нещо върху нея (ако маската го позволява) или да залепи стикер.
Разговаряйте
Родителите имат силно влияние върху нагласите на детето спрямо връщането в училище и могат да окажат подкрепа за преодоляване на трудни ситуации и периоди. Затова е важно да имате отворени разговори за очакванията и притесненията, свързани с коронавируса и новите промени. Съобразете конкретиката и подробността на дискусията с възрастта на детето, но във всеки случай се поинтересувайте от неговите чувства и очаквания. Назоваването на чувствата от една страна ще ви помогне да поддържате по-близка връзка с детето си, а от друга – ще послужи като компас за това дали то е добре и дали има нужда от подкрепа. Обърнете внимание на това, че в хода на учебната година вероятно ще има много промени (като връщане към дистанционна форма на обучение), но уверете детето, че заедно ще намерите начин да се справите с всяко предизвикателство и може да разчита на вас.
Бъдете наблюдателни
Обръщайте внимание на промените в поведението на детето. Много често детската тревожност изглежда като трудно заспиване, будения нощем, отказ от храна, раздразнителност, несправяне с училищния материал и други. Ако забележите рязка промяна в поведението на детето, която продължава повече от няколко седмици и ви притеснява, опитайте да поговорите за това какво се случва и/или потърсете консултация със специалист. Бъдете наблюдателни и към себе си. Пандемията донесе нови изпитания за родителите, които отиват отвъд ресурсите за справяне, поставяйки ги в риск от родителско прегаряне. Намирайте начини да положите грижа за своето психично благополучие и това на детето като се ангажирате в приятни за семейството занимания, храните се разнообразно и осигурите достатъчно физическа активност.