детска градина, ясла, психолог, логопед, подготовка, тръгване

Обратно на детска градина и ясла – какво е важно да знаем

Наскоро настъпи дългоочакваният момент децата да се върнат обратно на ясла и детска градина. Това може да бъде колкото вълнуващо и очаквано, толкова и предизвикателно. В следващите редове са предложени няколко насоки, с които да онагледим преживяванията на децата и да спомогнем процеса на реадаптация към яслата и детската градина.

След онлайн срещите

Някои детски градини предложиха онлайн срещи. Това промени очакванията на децата. Колкото и да се опитвахме да им обясним с подходящи думи защо са вкъщи и защо се виждат с учителите си през екрана, това, което те разбраха след няколко срещи, беше, че реалността е следната:

„Аз съм вкъщи с мама/ тате/ баба/ дядо и т.н., а учителката и децата се появяват в определено време на екрана. Мога да показвам моята стая и игри, но никой не може да ме безспокои, ако не се включвам активно в заниманията или реша да се разхождам. Аз също не мога да отида при останалите и да ги пипна.“

Независимо дали е имало онлайн срещи или не, връщайки се на детска градина нещата отново се променят и възникват въпроси: „Мога ли да гушна учителката? Защо тя е с маска/ шлем? Какво мога да правя с децата?“.

Пуснете детето си на детска градина, когато вие самите сте готови да го подкрепите да се върне към физическия контакт с другите хора. Да може да прегърне учителката е основата за едно дете да се чувства сигурно и успокоено.

Подкрепете детето да го направи, като му обясните, че както хората в магазина, така и тя носи маска, защото пази околните и себе си от разболяване, но въпреки това то може да я пипне, да си говори с нея и да я гушне, както прави с мама и татко.

Припомнете реда на ежедневието, когато се ходи на детска градина. Всяка сутрин казвайте как ще премине денят – къде ще бъдат мама и татко, как ще стигнете до градината, какво ще прави детето там, какво ще правят родителите през това време и кога ще го вземат от детската градина. Независимо дали детето е още много малко и сякаш не разбира всичко това, или пък е достатъчно голямо и само да изкаже този ред, не подценявайте въвеждането на вербални насоки в началото на деня.

Обратно с приятелите

Играта с другите деца е приятна и важна, но и изисква проявата на социални умения – възможност за споделяне на играчки, разпределяне на роли, решаване на конфликти.

След период, в който всичко е било на разположение единствено за детето или пък го е споделяло само със своите братя и сестри, сега то се връща към света на общите играчки, където нито една не е само негова. Дайте пространство за разговор по темата. Питайте с кого и на какво е играло, коя игра/ играчка е била най-интересна и припомнете какво може да се направи, ако две или повече деца искат една и съща игра.

Има възможност в първите дни или седмици детето да предпочита да играе повече самичко или да иска да бъде предимно в компанията на учителката. Това е съвсем нормално, особено, ако детето е по-малко (до 3 год. възраст).

Дайте време. Това е процес на реадаптация, в който спокойната и мирна игра с връстниците е желаният краен резултат и се гради върху солидна основа. На първо място е важно детето да се чувства спокойно в рамките на детската градина и да усеща доверие към учителката, която е своеобразен заместител на мама и татко.

Емоциите

Детската градина е среда, изпълнена със стимули, които липсват вкъщи – различна стая, легло, играчки, както и голяма група деца, които нахлуват взаимно в пространството си. Това поражда много и различни емоции.

В първите седмици е нормално детето ви да бъде много превъзбудено от всичко това. Дори прекомерната радост от срещата с приятелите в края на деня натежава. Съвсем естествено е рязкото и бурно прескачане от една емоция в друга.

Възможно е детето да се върне към форми на поведение, които вече е преодолявало в миналото, като например трудна раздяла и плач при влизане в детската градина. Не се притеснявайте от това и не удължавайте процеса на раздяла. Няколко думи са достатъчни, за да го уверите, че скоро отново ще се видите и ще се приберете вкъщи.

Също така е възможно вечер детето да бъде по-раздразнително от обикновено или по-неспокойно по време на сън. То преработва много случки и емоции от изминалия ден, с които не се е сблъсквало дълго време.

Подсигурете спокойна и добре планирана среда вкъщи през първите седмици обратно на детска градина. Нека вечерта е време за почивка с ясно определен час за вечеря и лягане за сън и възможно най-малко време пред електронни устройства. След детска градина избягвайте събирания в градинки и общуване с много хора.

Детето има нужда от вас като родители, за да се отпусне и успокои в позната и тиха среда. Постепенно то ще свикне отново на ритъма на ежедневието, ще се уморява по-малко и ще отработва емоциите по-бързо, но дотогава има нужда от външна подрепа.

Връщането на детска градина е процес, който се случва не само на детето, но и на родителите. Приемайте спокойно промените в поведението на детето си и си напомняйте, че процесът на адаптация изисква време, след което всичко става по-лесно. При възможност взимайте детето малко по-рано от обикновено в първите дни обратно на ясла или детска градина и постепенно удължавайте престоя.

Ако имате допълните въпроси, свързани с реадаптацията на детето си, можете да ги зададете в нашия раздел „Попитай специалиста“.

С теб

Не пропускайте най-новите статии и предложения за игри! Запишете се за нашия месечен бюлетин като оставите своя имейл: