игра, предлози, психолог, логопед, детско развитие

”Куб с предлози”

Пространствената ориентация и взаимоотношения често са трудни за разбиране и употреба от малките деца. Очаквано е към шестата година те вече да са усвоили езиковата форма на тези отношения (предлозите) и да ги използват свободно в словосъчетания. Усвояването им преминава първо през собственото възприятие и действие. Например: “гърбът е отзад” (посочване с докосване), “коремът е отпред”; “на главата слагам шапка”; “зад /пред/до мен има/слагам..”; “вдигам ръцете горе” и т.н. След това по-лесно се усвояват отношения между предмети. Например: “играта е зад/пред мен”; “куклата е върху/под масата”. С порастването и трупането на знания се научават и останалите предлози – тези за принадлежност (“Количката е на Йоан.”), за посока (ляво/дясно), сравнителни предлози (“Мама е по-голяма от мен.”), до абстрактно мислене и логическите представи (“Аз вярвам в късмета”). В следващита редове ще видите няколко примерни игри за по-лесно усвояване на предлозите.

Области на развитие: познание, математически умения, умения за спазване на ред и партньорска игра, груба моторика, език.

Подходяща за възраст: 3+

Брой участници: неограничен

Необходими материали:

За тази игра може да използвата вече направения куб от играта “Гигантски зар” и разпечатани/ламинирани снимки на детето ви, застанало в различни положения – под/на/до/между/пред/зад масата. Ние сме използва карти с предлози. Тях може да получите като се запишете за бюлетина ни в края на статията.

Подготовка:

Изрежете и залепете снимките и/или картите от принтирания ресурс върху 6 -те страни на зара. Препоръчваме да ламинирате хартията. Може да използвате велкро за по-лесно прикрепяне и смяна на картите/снимките. По-големите деца могат да се включат в подготовката на играта.

Игра:

1.Играта започва с хвърляне на зара, след което участникът имитира и назовава местоположението на детето, така както е показано на картата/снимката. Добра идея е да започнете играта с две снимки/карти, ако детето е в началото на усвоявана на предлозите (най-често това са на/под). Подходящо е да добавите още карти/снимки, когато детето може да:

  • заеме правилно местоположение по имитация (на/под масата);

  • заема правилно местоположение по инструкция (на/под масата);

  • при въпрос “Къде си?” отговаря вярно – “Аз съм на/под масата”.

2. В играта може да участват повече от един играч. Сменяйки се, тренирате умения за спазване на ред, търпение, внимание и партньорска игра.

3. След усвояване на всички предлози може да направите/използвате два зара. Тогава количеството ще показва броя пъти, които детето трябва да каже или имитира падналото се местоположение.

4. В зависимост от възрастта количеството може да показва изречения, които участникът трябва да измисли с падналия се предлог. Например: “Измисли две изречения с предлога под.

Приятна игра! 🙂

* За да получите PDF файл с карти с предлози, оставете своя имейл в полето отдолу и се запишете за месечния ни бюлетин. Ще изпратим файла на посочения имейл. Ако не получите имейла, проверете папка “спам” или папка “промоции”.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
С теб

Не пропускайте най-новите статии и предложения за игри! Запишете се за нашия месечен бюлетин като оставите своя имейл: