Пространствената ориентация и взаимоотношения често са трудни за разбиране и употреба от малките деца. Очаквано е към шестата година те вече да са усвоили езиковата форма на тези отношения (предлозите) и да ги използват свободно в словосъчетания. Усвояването им преминава първо през собственото възприятие и действие. Например: “гърбът е отзад” (посочване с докосване), “коремът е отпред”; “на главата слагам шапка”; “зад /пред/до мен има/слагам..”; “вдигам ръцете горе” и т.н. След това по-лесно се усвояват отношения между предмети. Например: “играта е зад/пред мен”; “куклата е върху/под масата”. С порастването и трупането на знания се научават и останалите предлози – тези за принадлежност (“Количката е на Йоан.”), за посока (ляво/дясно), сравнителни предлози (“Мама е по-голяма от мен.”), до абстрактно мислене и логическите представи (“Аз вярвам в късмета”). В следващита редове ще видите няколко примерни игри за по-лесно усвояване на предлозите.
Области на развитие: познание, математически умения, умения за спазване на ред и партньорска игра, груба моторика, език.
Подходяща за възраст: 3+
Брой участници: неограничен
Необходими материали:
За тази игра може да използвата вече направения куб от играта “Гигантски зар” и разпечатани/ламинирани снимки на детето ви, застанало в различни положения – под/на/до/между/пред/зад масата. Ние сме използва карти с предлози. Тях може да получите като се запишете за бюлетина ни в края на статията.
Подготовка:
Изрежете и залепете снимките и/или картите от принтирания ресурс върху 6 -те страни на зара. Препоръчваме да ламинирате хартията. Може да използвате велкро за по-лесно прикрепяне и смяна на картите/снимките. По-големите деца могат да се включат в подготовката на играта.
Игра:
1.Играта започва с хвърляне на зара, след което участникът имитира и назовава местоположението на детето, така както е показано на картата/снимката. Добра идея е да започнете играта с две снимки/карти, ако детето е в началото на усвоявана на предлозите (най-често това са на/под). Подходящо е да добавите още карти/снимки, когато детето може да:
- заеме правилно местоположение по имитация (на/под масата);
- заема правилно местоположение по инструкция (на/под масата);
- при въпрос “Къде си?” отговаря вярно – “Аз съм на/под масата”.
2. В играта може да участват повече от един играч. Сменяйки се, тренирате умения за спазване на ред, търпение, внимание и партньорска игра.
3. След усвояване на всички предлози може да направите/използвате два зара. Тогава количеството ще показва броя пъти, които детето трябва да каже или имитира падналото се местоположение.
4. В зависимост от възрастта количеството може да показва изречения, които участникът трябва да измисли с падналия се предлог. Например: “Измисли две изречения с предлога под“.
Приятна игра! 🙂
* За да получите PDF файл с карти с предлози, оставете своя имейл в полето отдолу и се запишете за месечния ни бюлетин. Ще изпратим файла на посочения имейл. Ако не получите имейла, проверете папка “спам” или папка “промоции”.