Игрите със зарчета са познати на малки и големи под различни имена и вариации (настолни игри, карти и др.). Също така са добър начин за усвояване на първите математически умения – броене, количествени и пространствени представи, умения за събиране и изваждане. Но зарчетата са малки, точките трудно се виждат и лесно могат да бъдат изгубени. Ето един вариант на зар, който трудно може да се изгуби! 🙂
Области на развитие: познание, математически умения, умения за спазване на ред и партньорска игра, груба моторика, език
Подходяща за възраст: 3+
Брой участници: неограничен
Необходими материали: картон, гланцово блокче, цветно и/или безцветно тиксо, линия, черен молив и/или флумастер, кръгла форма, лепило, пистолет с топъл силикон
Подготовка:
Премерете и изрежете шест квадрата с еднаква големина (този зар е с размер на страните 15 см). Поставете изрязаните картони един до друг и залепете с тиксо от вътрешната страна до образуването на голям квадрат.
След като зарът е готов, подсилете с тиксо и от външната страна, по образувалите се ъгли. Очертайте и изрежете точки с помощта на избраната кръгла форма от цветната хартия (тук е използвана капачка от мин. вода с диаметър 3 см). Може да ламинирате изрязаните точки, за да се запазят за по-дълго време. Залепете ги на страните на зара (с лепило, силикон и др.).
Игра:
1. Подходящо е първо детето да разгледа зара и да се опита да преброи точките от всяка страна. Ако детето за първи път се среща с числа, може да започнете с цифри/броене от 1 до 3, след което постепенно да усложните.
2. След това може да насърчите детето да съотнесе количеството точки с предварително написани и изрязани числа. Подходящо е при всяко хвърляне на зара да преброи и сложи върху точките съответната цифра (:: точки, отговарят на числото 4). Тук важи горното правило за усложняване.
3. Когато детето усвои умението за броене и количество, може да разнообразите играта като изтеглите приложението от тук. В тази част на играта детето трябва да съотнесе количество точки към цифра. Всяка цифра е пояснена с картинка и съответства на действие, което детето да изпълни. Подходящо е играчите да се редуват – така се подпомагат уменията за изчакване и партньорска игра.
4. В начална училищна възраст може да направите още един голям зар и един малък зар със знаците за изваждане и събиране. Така ще започнете усвояване на простите аритметични операции с вече позната и лесна игра. Правилата са следните -всеки хвърля трите зара и пресмята падналия се сбор или разлика (Пример :: + : =6).
5. Разбира се, може да използвате гигантския зар и във всяка любима ваша настолна игра.