Започваме с темата за сензорните игри. Те са много забавни и увлекателни дори за най-малките деца. Информацията, получена през усещанията се закодира директно и се превръща в имплицитно знание.
Област на развитие:
сензорика, емоционално развитие, обща моторика, познавателна сфера, памет
Подходяща за възраст:
1,5 + години за конкретната игра, но отделни дейности, анагажиращи различните сетива могат да се правят и по-рано
Място за игра:
вкъщи, на двора, в гората, в детската градина и др.
Необходими материали:
използва се заобикалящата среда
Подготовка:
Изберете тихо и изолирано от разсейващи фактори (играчки, електронни устройства) място. Застанете на нивото на детето – нека то е изправено, а вие на колене срещу него.
Като начало е добре да започнете с опознаването на сетивата – така детето ще може да отнесе всяко усещане към част от тялото си. Това е свързано и с развиване на представата за схема на тялото, разграничаване на себе си и околния свят, разпознаване и разграничаване на стимулите, които идват отвън или отвътре. Готови сте за първа стъпка!
Стъпка 1: Петте сетива
Направете упражнение с детето, в което то трябва да докосне частта на тялото/органа, свързана с всяко едно сетиво и ги назовете:
- очите виждат дърветата навън;
- ушите чуват как пеят птичките;
- устата и езикът вкусват плодовете;
- носа помирисва цветята;
- ръцете усещат другите ръце (плеснете ръце с детето).
Стъпка 2:
Тръгнете на “лов” из къщи:
- Вижте! ( например влезте от светло на тъмно и обратно; ако имате достатъчно затъмнена стая, а също може и в банята, влезте на тъмно и включете фенерче, за да търсите неща) ;
- Чуйте! (намерете източници на различни звуци в дома – пералнята, абсорбатора, предмети от бита и т.н.);
- Вкусете! (опитайте малко лимон, а после лъжичка конфитюр например, експериментирайте);
- Помиришете! (отворете кутията с кафе; ванилия; канела; портокал и т.н.)
- Пипнете! (търсете различни повърхности – гладко/ грапаво; меко/твърдо; топло/студено; сухо/мокро и т.н.)
Усложняване:
И така – детето вече добре познава частите на тялото си и ги свързва със съответните усещания. Били сте няколко пъти заедно “на лов” на различни места. Детето е на 3+ години. Всъщност то е готово да изследва и самостоятелно. Посредством вербални инструкции го насочвайте: “Виждам нещо, което е зелено, има розови цветове и живее в саксия – иди при него и го помириши!”; “Чувам нещо, което бучи, в него се въртят дрехи. Иди да намериш къде е и го пипни!”.
По този начин с упражнения вече се интегрират отделните усещания!
Препоръки:
При сензорните игри информацията преминава през няколко канала и това прави запаметяването по-лесно. Междувременно, създаването на положителни емоции в такива моменти оказва благоприятно влияние върху индивида в дългосрочен план. Забавлението по време на тези игри създава у детето чувство на сигурност и добронамереност в света, защото тялото запомня приятните усещания и ги свързва с присъствието и смеха на мама, татко, баба, дядо и т.н.
Всъщност, когато избираме да играем на нещо с малкото дете, ние следим дали това е подходящият момент и дали то има интерес към дейността. Ако детето ни покаже, че не и е сега времето на определена игра, то ние трябва да уважим и приемем това. В същото време игрите не бива да се превръщат в самоцелни занимания, защото “трябва да развием точно ето това умение, точно сега”, а да бъдат добър повод да сме заедно, да покажем внимание един към друг, да споделим емоция. Важно е и на вас като родители, игрите, които избирате, да ви бъдат интересни и забавни. Само при наличието на тези условия, детето ще може да учи и да напредва към по-сложно знание.