изпитна тревожност училище успех в училище психолог логопед подкрепа помощ учене

Изпитна тревожност

Изпитната тревожност е специфичен тип тревожност, която се характеризира с прекомерно безпокойство както в очакването на тест или друг тип академично изпитване, така и по време на изпитването или дори след него. Умерени дози тревожност преди изпит може да бъде нормална реакция на тялото и ума към предстоящо предизвикателство, но когато е хронична и прекалено интензивна, тя може да повлияе негативно върху учебните постижения на детето, самочувствието му и психичното благополучие.

Как да разпозная дали детето ми страда от изпитна тревожност?

Децата, които страдат от изпитна тревожност, може да преживяват с различна тежест различни поведенчески, емоционални, когнитивни и физиологични симптоми. Някои деца дават израз на тревожността си чрез по-явни поведения и симптоми, докато други деца страдат „тихо“. На физиологично ниво изпитната тревожност може да се преживява като учестен пулс, задух, изпотяване или студени крайници, болки в стомаха, гадене, повръщане, диария, трептене на ръцете и краката, главоболие, мускулни болки, проблеми със съня и др. На поведенческо ниво изпитната тревожност може да изглежда като избягващо поведение спрямо ученето, непрекъснато отлагане и протакане или прекомерна проверка и пре-проверка на работата.

Вътрешният свят на детето, което страда от изпитна тревожност

Мозъкът на детето, което страда от изпитна тревожност, „блокира“ в изпитната ситуация. Тогава детето може много да бърза, за да приключи по-скоро с теста, или да се откаже и дори да не го довърши. Често тези деца срещат трудности с концентрацията, имат проблеми със запаметяването на материала, имат негативни очаквания и мисли („Отново ще се проваля.“) и негативно себевъзприятие („Не съм достатъчно умен.“). Чувстват се безпомощни и в безизходица, преживяват чувства на срам и вина, възможни са гневни изблици или депресивни състояния. Често тези деца избягват да се включват в различни учебни дейности или дори отказват да посещават училище. Така изпитната тревожност не просто пречи на детето да развие академичния си потенциал – тя подкопава и неговото социално развитие.

Потърсете професионална помощ, ако:
  • Тревожността на детето значително нарушава всекидневните дейности, академичното представяне и цялостното му благополучие.
  • Симптомите продължават дълго време и се влошават.
  • Детето има лоши академични резултати, въпреки добра подготовка и усилено учене.
  • Наблюдавате продължителна тенденция детето да говори негативно за себе си, своите умения и качества.
С теб

Не пропускайте най-новите статии и предложения за игри! Запишете се за нашия месечен бюлетин като оставите своя имейл: