Вероятно много от вас са ходили за риба заедно със своите родители и пазят хубави спомени от преживяването. Дори и това да не е така, тази игра ви дава шанс да се докоснете до риболова от своя дом, като използвате само подръчни материали.
Области на развитие: фина моторика, груба моторика, познание, език
Подходяща за възраст: 2 ½ +
Брой участници: неограничен
Място за игра: без ограничение – в банята, в хола, на двора и т.н.
Необходими материали:
- Съд за вода (леген/кутия) или вана/басейн;
- Предмети, които ще използвате като “въдици” – цедка, щипка, голяма лъжица или нещо друго, с което може да се “лови”;
- Съд, в който ще събирате “улова”;
- Набор от предмети и играчки, които в играта ще бъдат “риби”;
Подготовка:
- Изберете подходящо място, където разливането на малко вода не би било проблем.
- Напълнете избрания съд с вода и пуснете “рибите” да плуват вътре.
Игра:
Вероятно вече сами се досещате в какво се състои същинската игра. Крайната цел е с помощта на “въдиците” да бъдат уловени всички “риби” в морето. Звучи просто и лесно, но в процеса на игра децата развиват и усъвършенстват много полезни умения. Боравенето с различните предмети-въдици развива умения в сферата фината и грубата моторика и планирането – как да хвана въдицата; от коя страна да заобиколя, за да достигна рибата; колко натиск и сила да вложа и т.н. Всяка “въдица” ще има свои специфики в начина, по който се лови риба с нея. Например, при щипката се налага детето продължително да оказва натиск, за да извади предмета от водата.
Играта може да спре дотук, но ако прецените, може да си поставите предизвикателства, които да развиват познанията на детето. Няколко примера: да се ловят само червени риби; да хване най-малката или най-голямата риба; да хваща риби според тяхната форма (кръгли, продълговати и т.н.). При по-големите деца можете да усложните условието. Например, ако във водата плуват фигурки на животни, подайте условие “Хващаме всички животни, които могат да летят/плуват/скачат и т.н.”. Можете да използвате играта и за въвеждане на броенето и понятия от математиката: “Хвани три риби.”, “Къде има повече риби – в морето или на сушата?” Всичко това подкрепя и езиковото развитие на детето. Колкото по-разнообразни предмети включите в играта, толкова повече възможности за трупане на нови знания ще имате.
Играта може да бъде самостоятелна или групова. Ако се включат повече участници, може да упражнявате умения като редуване и изчакване. Ако пространстово го позволява, може да организирате и състезание с правила и награди.
Препоръки:
Подберете внимателно предметите спрямо възрастта на децата. Избягвайте дребни предмети при игра с по-малки деца, тъй като има опасност да ги глътнат. От друга страна, малките предмети усложняват играта и са подходящи за по-големите. Не избирайте остри предмети за въдици, защото има вероятност в хода на играта някой неволно да нарани себе си или другия.