спор, конфликт, детска площадка, психолог, логопед, социални умения

Спор на детската площадка

Когато децата си играят на детската площадка, често възникнат спорове за играчки, правила в играта или просто кой ще се качи пръв на пързалката. Тези пререкания могат да бъдат предизвикателство за родителите, които трябва да намерят начин да разрешат конфликта между децата и в същото време да останат спокойни и разбиращи. Ето 10 начина, които могат да ви бъдат от помощ в такива ситуации, за да помогнете на децата да разрешат конфликта по конструктивен начин.

Обяснете правилата: Преди да започнат да си играят, уверете се, че децата разбират правилата за използване на общите играчки и че всеки има право на ред. Обяснете на децата, че всеки има право да се забавлява и да играе на детската площадка.

Направете компромис: Ако има само една играчка и децата искат да я ползват едновременно, предложете им да я споделят или да я използват по време на определени интервали.

Предложете алтернатива: Предложете на децата да играят с друга играчка, която е свободна в това време. Ако няма алтернатива, опитайте да постигнете компромис, като предложите децата да се сменят на определени интервали.

Използвайте таймер: Ако някое дете иска да играе с играчката дълго време, настройте таймер или отброявайте до 5-10 (може да увеличавате или намалявате времето). Уведомете детето, когато времето за използване на играчката е изтекло и е ред на следващото дете.

Предложете да си играят заедно: Ако децата имат проблем да споделят една играчка, предложете им да играят заедно с играчката, например да я използват заедно във футбол (топка), единият да пуска колата отгоре на пързалката, другия да я чака долу и т.н. Ако спорът не може да бъде решен по конструктивен начин, опитайте да отложите играта с играчката за друг път.

Поощрете споделянето: Нахлуването в играта на друго дете може да е признак, че то иска да участва в забавата. Но също така често може да бъде причина за спор и сърдене. Насърчете децата да споделят и въведат „натрапника“ в играта.

Езика на миротвореца: Помогнете на децата да научат и използват думи като “моля” и “благодаря”, да се радват и да могат да похвалят себе си и другите за техния принос към играта.

Оставете децата да решат проблема: Ако смятате, че децата са в безопасност и просто спорят, понякога е добре да оставите децата да решат проблема сами като насърчите техния подход.

Поговорете с децата, бъдете мост: Започнете с разговор, обърнете се към децата и ги попитайте какво се е случило. Изслушайте ги търпеливо. Опитайте се да разберете мнението на всеки участник. Добре е да сте на едно ниво, ако имате възможност клекнете или седнете всички заедно. Това ще даде време за разсейване на силните емоции и възможност децата да се чуят и разберат.

Похвалете: Не забравяйте да похвалите децата, когато успеят да решат конфликта по мирен начин. Това ще ги насърчи да продължат да се учат да работят заедно и да споделят игри и играчките на детската площадка. Ще им помогне да изградят стратегии за справяне и да изградят много приятелства.

Както при всяко правило, има и изключение. Важно е да знаем, че при по-малките деца (до 2г.-3г.) все още няма изградени умения за споделяне. Те са в процес на усвояване на способността да възприемат различна гледната точка от своята. Учат се да разбират, че съществува друг нематериален свят, че има различни от техните нужди и емоции. Малките деца мислят и вярват, че са център на света, че всичко се случва за тях и заради тях, че всички трябва да правят това, което те намират за правилно и приятно.  А това е едно напълно нормално за възрастта мислене и поведение, затова ако детето ви не иска да сподели/даде своята играчка, подкрепете го, не го насилвайте. Изчакайте до един по-следващ момент, в който то ще е готово да направи това спокойно и уверено, че играчката ще се върне при него, че тя остава негова, че това е игра и всички можем да играем заедно.

С теб

Не пропускайте най-новите статии и предложения за игри! Запишете се за нашия месечен бюлетин като оставите своя имейл: