Preparing for Easter. Mother and son paint eggs. Family at home.

Науката говори: Шест принципа на ранното езиково развитие

Бебетата се появяват на този свят, неспособни да общуват чрез езика, но само за една година те произнасят първите си думи, а в рамките на втората – изказват първите си изречения. Този сложен процес е много интригуващ за родителите, които често питат как да подкрепят детето в усвояването на езика. Чрез изследователската си работа Кати Хирш-Пасек и Роберта Голинкоф извеждат шест базови принципа на детското езиково развитие:

1. Честотата има значение: децата научават думите, които чуват най-често.

Изследванията в областта потвърждават, че количеството думи, които децата чуват регулярно, е един от факторите, подкрепящи езиковото им развитие. Затова едно от нещата, които всички ние можем да правим, е да говорим повече с и около децата. Децата имат нужда да чуват думите, описващи обекти и дейности от всекидневието. Говорете за това, което правите, и добавяйте детайли в описанията си. Дори и да не откликват на нещата, които казвате, децата слушат, сравняват и постепенно свързват парченцата от пъзела.

2. Децата научават думите за нещата и събитията, които ги вълнуват и са им интересни.

Следвайте интереса на детето и назовавайте всички играчки, предмети, събития, които го интригуват. Ако разглеждате детска книжка заедно и нещо на страницата привлече вниманието на детето, последвайте го като направите коментар, свързан с обекта. Използвайте момента, за да добавяте нови думи към репертоара на детето. Дори и да се затруднява да ги повтаря, неговият мозък абсорбира и обработва всичко, което чува.

3. Социалните взаимодействия имат значение: среда, която е интерактивна и откликваща (а не пасивна), покрепя научаването на нови думи.

Разговаряйте с детето. Децата имат нужда от взаимодействие с възрастните и със свои връстници, за да развият езиковите си умения. По време на игра, вечеря, докато се приготвяте за сън или докато четете приказва – това са прекрасни възможности за общуване. Не се притеснявайте, дори Вие да използвате сложни изречения, а детето да откликва само с жестове и звуци – това също е разговор и безценна възможност за трупане нови умения!

4. Децата научават най-лесно думите в смислен контекст.

За малките деца настоящият момент е по-достъпен в сравнение с някои от техните спомени. Ако успеете да свържете своите думи с игровите занимания на детето „тук и сега“ (например разходка в снега, игра с патето във ваната), на детето ще му е по-лесно да научи думите, свързани с тези преживявания.

5. Бъдете ясни – децата имат нужда от ясна информация за смисъла на думите.

Ако попаднете на дума, която детето не знае, опитайте се да дадете просто и ясно обяснение за нея. Може да я посочите на картинка, да я изиграете или да промените тона на гласа си.

6. Отвъд думата: трупането на речников запас и развитието на познанието за граматиката са реципрочни процеси и вървят ръка за ръка.

Не е необходимо граматиката да бъде специално преподавана на децата. Ако им говорите правилно от граматична гледна точка и осигурявате богат репертоар от думи във всекидневното си общуване, ученето на граматиката ще бъде естествен процес за детето. В началото е нормално децата да правят грешки в изказа си, но чувайки правилни модели отново и отново, те постепенно усвояват правилата на езика и се поправят сами. Затова внимавайте как говорите с децата и какви модели им предоставяте!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
С теб

Не пропускайте най-новите статии и предложения за игри! Запишете се за нашия месечен бюлетин като оставите своя имейл: